Ontwikkeling Centrumgebieden en winkelcentra

Ontwikkeling Centrumgebieden en winkelcentraHet (her)ontwikkelen van winkelcentra en centrumgebieden is een complexe aangelegenheid, omdat er heel veel belangen mee gediend worden. De eigenaar van het vastgoed wil voldoende rendement in relatie tot het risico dat hij neemt, de ondernemer wil in de gelegenheid gesteld worden zijn winkel goed te kunnen exploiteren, de gemeente wil haar inwoners bedienen met voldoende en goede winkelvoorzieningen in de omgeving en het aantal verkeersbewegingen en parkeerdrukte zoveel mogelijk voorkomen. Bewoners willen enerzijds veelal in de directe woonomgeving hun dagelijkse boodschappen kunnen doen, anderzijds op niet al te grote afstand recreatief kunnen winkelen en elkaar ontmoeten. Laden en lossen mag anderen niet hinderen en zo zijn er nog veel meer belangen waarmee rekening gehouden moet worden bij de aanpak van een winkel- of centrumgebied. Al deze aspecten hebben invloed op de beleving of ervaring die bezoekers in een centrumomgeving hebben.
Actueel is het begrip ‘beleving’. Met ‘beleving’ zouden we alle problemen van alle winkelgebieden kunnen ondervangen. Uiteraard is de wijze waarop bezoekers hun (winkel)omgeving ervaren van belang bij het maken van een keuze welk gebied te bezoeken. Het is echter wat te kort door de bocht om het begrip ‘beleving’ in te zetten als toverwoord voor alle winkelgebieden. Het onderkennen van beleving als aspect dat van invloed is op de keuze die bezoekers maken wanneer ze een centrumgebied willen bezoeken is ook beslist niet nieuw. Al in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw, bij het bedenken van bijvoorbeeld wijk- en buurtwinkelcentra in de wijken die nu vaak tot onze prachtwijken behoren, maakte beleving deel uit van de overwegingen. Toen dachten we anders over beleving dan nu. Toen lag de nadruk op het functionalisme. Dat betekent echter niet dat het rekening houden met de belevingswaarde van een gebied nieuw is; nee, de wijze waarop beleving een rol speelt is echter net zo vergankelijk, als het gebruik van winkelcentra en centrumgebieden is.
Bij KIR, Kordaat in Ruimte kijken we dan ook naar winkel- en centrumgebieden vanuit het perspectief van dynamiek. Winkelgedrag past zich aan aan een voortdurend veranderende maatschappij. Vastgoed staat vast en goed en hier is dan direct een dilemma zichtbaar, waar we creatief mee om moeten gaan.
Het maken van keuzen en het (her)ontwikkelen van winkelcentra en centrumgebieden vraagt daarom kennis van en inzicht in de ontwikkelingen van consumentenvertrouwen en -gedrag, in technologische vooruitgang en de mogelijkheden hiervan, in de detailhandel, horeca, andere vrije-tijdsvoorzieningen en in het vastgoed dat ruimte biedt aan deze functies. Ook inzicht in verschillende vormen van bereikbaarheid en parkeer-gelegenheid zijn hierbij onontbeerlijk. Dit alles in relatie tot algemeen sociaal-maatschappelijke, demografische en economische trends en ontwikkelingen. Daarnaast vormt kennis van verschillende onderzoeksmethodieken een toegevoegde waarde. Jorine de Soet beschikt over all-round kennis op al deze vakgebieden. Haar inhoudelijke specialisatie betreft nadrukkelijk de integrale conceptuele invalshoek van winkelcentra en centrumgebieden op hun specifieke locaties. Dit in relatie tot de voortschrijdende technische mogelijkheden van bijvoorbeeld internet en de rol die deze relatief nieuwe winkellocatie speelt binnen het totaal aan winkelmogelijkheden. Daarnaast beschikken wij over een uitstekend netwerk van vakspecialisten als het gaat om nog diepgaandere kennis van bijvoorbeeld retail, vastgoed(berekeningen), stedenbouwkundig ontwerpen, concrete parkeerbalansen e.d.

x

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.

Ik ga akkoord Ik ga niet akkoord Privacycentrum Privacy-instellingen