Amsterdamsestraatweg

Opdracht:

  • Ruimtelijk-economische SWOT-analyse van de Amsterdamsestraatweg tussen de Daalsetunnel en de Marnixlaan;
  • Professionaliseren van de Ondernemersvereniging Hart voor de Straatweg en de samenwerking binnen de vereniging en met derden;
  • Marketing van dit deel van de Amsterdamsestraatweg

Opdrachtgever: Hart voor de Straatweg
Wanneer: sinds juli 2016

Amsterdamsestraatweg

De Amsterdamsestraatweg in Utrecht is een historische verkeersradiaal en een lange straat met veel winkels en andere voorzieningen. De afgelopen jaren is er leegstand ontstaan. De gemeente wil het deel van de Straatweg, dat zich tussen het centrum en de Marnixlaan bevindt graag serieus aanpakken en heeft daartoe een brancheringsplan en een ontwikkelvisie laten opstellen. Het betreffende gebied is een kilometer lang en kent verschillende deelgebieden met een onderscheidend karakter. Dit heeft tot gevolg dat de ondernemers op verschillende delen van de Straatweg verschillende problemen ervaren en daarmee andere behoeften, wensen en verwachtingen hebben t.a.v. hun vestigingslocatie. Binnenkort wordt naar verwachting een nieuw bestemmingsplan vastgesteld dat uitgaat van winkelconcentratiegebieden en winkeldeconcentratiegebieden. Bovendien bestaat de ambitie dit deel van de Amsterdamsestraatweg tot een 30 km zone te maken.

Ruimtelijke economie en organisatie

De gemeente en de ondernemersvereniging werken samen om de straat de boost te geven die deze verdient. Daartoe heeft de ondernemersvereniging ‘Hart van de Straatweg’ Jorine de Soet gevraagd om een professionaliseringsslag te maken met de vereniging. Het gaat hierbij om de kwaliteit van de organisatie, de kwaliteit van de samenwerking binnen de organisatie én met de gemeente (zowel politiek als ambtelijk).

SWOT-analyse

Inhoudelijk heeft Jorine een SWOT-analyse van het gebied opgesteld. Daarbij zijn naast de ruimtelijk-economische analyse op basis van vele bezoeken ter plekke, alle relevante stukken van verschillende belanghebbende partijen gebruikt. Ze heeft in beeld gebracht over welke kwaliteiten de Straatweg beschikt, welke punten aandacht behoeven en welke kansen en bedreigingen zich voordoen. Mede op basis daarvan kan de Straatweg aangepakt worden en kan de belangenbehartiging van exploitanten op verschillende delen van de Straatweg verbeterd kan worden.

Samenwerking

Daarnaast verdient de onderlinge communicatie tussen het bestuur en haar leden en de communicatie met de gemeente en de politiek stroomlijning en verbetering. Inzet op strategisch, tactisch en operationeel niveau.

x

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.

Ik ga akkoord Ik ga niet akkoord Privacycentrum Privacy-instellingen